A szótár meghatározása, jellemzői

A kétnyelvű (magyar jelnyelv – magyar nyelv), multimodális, tanulói jel-szó-tár vizuális vagy auditív orientáltságú, siket, CODA, CI-s, halló tanulók csoportjainak egyaránt támogatást ad mind a magyar jelnyelv, mind a magyar nyelv hangzó és/vagy írott változatának elsajátításához, valamint a metanyelvi tudatosság erősítéséhez. A szótár alapvető célja, hogy támogassa a fonológiai tudatosság fejlesztését, a kézformák tanítását, a betűtanítást, a mindkét nyelvi szókincsfejlesztést, a részben jelnyelven, részben hangzó magyar nyelven született példamondatokkal a pragmatikai készségek, továbbá olyan kulcskompetenciák fejlesztését, mint a vizuális szerialitás, vizuális emlékezet, vizuális differenciálás és téri orientáció. A jelkivitelezési panel információkat tartalmaz a lexikális jel manuális és nonmanuális összetevőiről (pl. kézformák, indexek, bóják, ábrázoló jelek). Emellett az olvasáselsajátításban és a jelnyelvhasználatban játszott komplex szerepe miatt a szótárban minden szótári jel/címszó daktil változata is megtalálható. melyhez társul a kibővített, tesztelt és több változatban tanulási-tanítási célokra is elérhetővé tett magyar ujjábécé.

Célunk olyan, nemzetközi viszonylatban is innovatívnak számító, a siket/hallássérült gyermekek változatos szociokulturális hátterét komplex módon figyelembe vevő keretrendszer kialakítása volt, amely hosszú távon magyar jelnyelvi és hangzó magyar nyelvi oldalról egyaránt tükrözi a nyelvi fejlődés különféle útjait, a jelnyelvhasználat életkori, nemi, stilisztikai változatosságát. A NyelvEsély szótári munkacsoportja által fejlesztett szótár és a szótári adatbázisra épülő tanulófelület a kétnyelvűséget és az ezt meghatározó, illetőleg ezen belüli változatosságot helyezve a középpontba, együttesen, egymást támogatva kezeli a jelnyelvi és hangzó nyelvi fejlesztést.

Kétnyelvű, értelmező, multilingvális, tanulói, online szótár.

A szótári munkálatban a siket, CODA, nagyothalló és halló munkatársak változatos köréből multi- és transzdiszciplináris módon – több terület szakembereinek bevonásával (pl. szociolingvisták, nyelvészek, köztük jelnyelvészek, pszichológus, szociológus, jogász, grafikus, IT-szakemberek, gyakorló tanárok) együttműködésével szerveződött szótári és e-learning munkacsoport körültekintő előmunkálatokat végzett. A tervezési szakaszt követően folyamatosan épült a keretrendszer, bővül a benne lévő jelnyelvi és hangzó nyelvi lexikai és videóadatbázis, amelyet több szakterület képviselői, nyelvészek, oktatási szakemberek, szülők, különösen pedig gyermekek teszteltek.

Ezúton is kiemelten köszönjük:

munkatársaink munkáját és közreműködését a kétnyelvű, értelmező, multilingvális, tanulói, online szótár létrejöttében.

Bővebb információért és leírásért lásd: Bartha Csilla–Tóth Etelka–Tóth Tibor (2021) A magyar jelnyelvi – magyar nyelvi multimodális oktatási szótári és e-learning fejlesztés című dokumentumot.

A szótárfejlesztés célja és folyamata

A nyelvi hálózatok kiépülését és gazdagodását támogató értelmező szótárunk három életkori és tudásszint szerint (kisgyermekek, diákok, felnőttek) formálódik. Olyan tanulói szótár, amely elsőként vesz figyelembe szociolingvisztikai és többnyelvűségi szempontokat. Az eredmény: olyan kétnyelvű (magyar jelnyelv – magyar nyelv), multimodális, tanulói jel-szó tár és enciklopédia, amely a változatos bemeneti kompetenciákkal rendelkező, vizuális vagy auditív orientáltságú siket, CODA, CI-s, halló tanulók csoportjainak egyaránt támogatást ad mind a magyar jelnyelv, mind a magyar nyelv hangzó és/vagy írott változatának elsajátításához, a metanyelvi tudatosság erősítéséhez. A szótár egészének a tervezésében külön is igyekeztünk tekintettel lenni a nemzetközi jelnyelvi szakirodalom által leírt fejlődési mérföldkövekre. Kiemelten tekintettünk a gyermekek változatos szociokulturális, szocializációs hátteréből adódó eltérő bemeneti kompetenciáira és igényeire azon nyelvi, kognitív és társadalmi tényezők alapján, amelyek nyelvi fejlődésüket együttesen befolyásolják.

Abból indultunk ki, hogy szükség van a nyelvhasználatot komplex módon értelmező, a modalitásokat, valamint a gesztusok, mimika stb. jelentésképző szerepét is magába foglaló szemiotikai repertoár funkcióinak tudatosítására és fejlesztésére. Segítendő az írás és olvasás elsajátítását, magas jelnyelvi kompetenciával és metanyelvi tudatossággal, valamint jelentős jelnyelvoktatási tapasztalattal rendelkező siket munkatársak által kiterjesztett magyar ujjábécé született meg. A lexikális jelek, a példamondatok és jelentések ugyancsak az általuk megvalósított természetes jelnyelvi változat. Mindezeken túl a multimodalitásban (álló- és mozgókép, jel, hang, írott szöveg) rejlő lehetőségeket kihasználva elérhető a példamondatok jelelt magyar változata, a hangzó nyelvi szótári alak és annak szótagolt változata, továbbá kollokációk és frazémák mindkét nyelv oldaláról, ami más tanulási nehézségekkel küzdő csoportok számára is segítséget nyújthat.

Az óvodáskortól az előkészítő évfolyamok, illetve a kisiskoláskorú gyermekek tanulását támogató jel-szó tár harminc témakörben 900 szótári címszót tartalmaz fogalmanként jelnyelvi, hangzó nyelvi, jelelt magyar videókkal, jelnyelven és írott magyar nyelven megjelenített definícióval, jelkivitelezési segédlettel, példamondatokkal, fonológiai információkkal (kézforma, kivitelezési hely, mozgás típusa és iránya), a jel típusával, a két nyelvben betöltött grammatikai funkciók feltüntetésével és egyéb nyelvelsajátítást segítő megjegyzésekkel támogatva.

A jelkivitelezési panel részletes információkat tartalmaz a lexikális jel manuális és nonmanuális összetevőiről. A jelfonológiai leírások tudományos kontrollját egy 2019-ben lezárult, a magyar jelnyelv kézforma-állományáról, valamint a lexikon központi részein túl az indexek, bóják, ábrázoló jelek és konstruált cselekvések fonémakategóriák mentén való feltárását elvégző doktori kutatás változatosság mentén kialakított mintájának elemzése és empirikus bizonyítékai adják

A jelkivitelezés összetevőinek megjelenítésén túl a fejlesztés során hangsúlyozottan vetődött fel a magyar ujjábécé (daktil), illetve az ujjbetűzés (valójában (le) betűzés) kérdése is. A szótárban minden szótári jel/címszó daktil változata is látható. Ennek mélyebb oka, hogy a daktil formai és funkcionális összetettségének felismerése óta megdőlt az a vélekedés, miszerint ez nem egyéb, mint a hangzó nyelvi írás (helyesírás, nyomtatás) manuális reprezentációja. Fontos szerepet játszik a fonológiai tudatosság kiépülésében, az olvasásban, az információátadásban, a halló szülő és siket gyermek közti kommunikációban, a kreativitásban, az adott jelnyelv vagy az aktuális jelelő számára idegen elemek feldolgozásában, nevek, új fogalmak stb. kivitelezésében, egyszersmind pragmatikai jelentések létrehozásában is.

Hogyan működik?

A szótár működése

Belépve a szótárba, ki kell választani a szótárt (gyermek, diák, értelmező), majd témakört választunk, majd a témakörön belül azt a képet, amely az adott szótári jelet/címszót jeleníti meg. A választás után nyílik ki a jel-/szócikk: alapértelmezésben a szótári jel jelelve, illetve a szó kiejtve, szótagolva annak függvényében, hogy képernyő panel alatt látható videóvezérlő gombok közül mi mögött van tartalom, illetve mit választunk közülük. Hasonlóan működnek a Kivitelezés panelen elhelyezett jelkivitelezést szemléltető, nem szöveges információ tartalmú funkciók: a kezesség, az aktív és passzív kéz, a mozgás, a hely, a hangzó nyelvhez kötődő szájmozgás, mimika, jelnyelvi szájmozgás. A szöveges tartalom a képernyő alatti szövegsávban jeleníthető meg, A Nyelvhasználat panel és Videó panel szoros összhangban van egymással. A Nyelvhasználat panelen levő elemeket aktiválva magyar jelnyelvi, illetve magyar nyelvi videóanyagot lehet elérni a szótári jel/címszó és a megfelelő nyelvhasználati forma szerint. Választhatunk férfi, nő, gyermek, illetve idős nyelvhasználót. Az adott nyelvi kifejezési formát lejátszhatjuk magyar jelnyelv és jelelt magyar szerint, valamint magyar hangzó nyelven kimondva, továbbá szótagolva és a magösszetevőt is. A következő videóbeállítások közül választhatunk: lejátszás (folyamatos), egyszeri lejátszás, megállítás, némítás, teljes képernyőre állítás. Lehetőség van a normál lejátszási sebesség lassítására 1/2, 1/4, 1/6 ütemben. Az E-learning gyakorlatok ikonra kattintva az adott szótári jelhez/címszóhoz kapcsolódó digitális feladatcsomagokat érjük el, amelyekben különböző típusú, eltérő nehézségi szintű, a nyelvtanulást segítő feladatok és megoldások találhatók.

Bővebb információért és leírásért lásd: Bartha Csilla–Tóth Etelka–Tóth Tibor (2021) A magyar jelnyelvi – magyar nyelvi multimodális oktatási szótári és e-learning fejlesztés című dokumentumot.